Goed om te weten

Cijfers die er zijn mogen:
Familiebedrijven zijn verantwoordelijk voor 49% van de werkgelegenheid.
Familiebedrijven realiseren 53% van het bruto binnenlands product.

70 procent van Nederlandse mkb-bedrijven is een familiebedrijf

Gepubliceerd: 22 september 2016 01:59 op NU.nl

Nederland telt op dit moment 271.790 familiebedrijven. 70 procent van alle bedrijven die meer dan één werknemer in dienst hebben, is daarmee een familiebedrijf. Het merendeel van de familiebedrijven heeft niet meer dan vijftig werknemers, aldus het CBS. Nederland telt 3.690 familiebedrijven die meer dan vijftig werknemers tellen en 365 bedrijven met meer dan tweehonderdvijftig mensen in dienst.

Groot verschil in belastingen bij overdracht familiebedrijf

Gepubliceerd: 11 april 2016 11:06 op NU.nl

De hoogte van de belasting die bij de overdracht van een familiebedrijf wordt geheven, verschilt sterk per land. Dat leidt binnen Europa tot een ongelijk speelveld. Er zitten niet alleen grote verschillen in de belastingtarieven, maar ook in de vrijstellingen waar familiebedrijven voor in aanmerking kunnen komen, meldt accountantorganisatie KPMG op basis van een onderzoek in 42 landen. “Het gevolg hiervan is dat familiebedrijven in een aantal landen niet of nauwelijks fiscaal worden aangeslagen bij overdracht, terwijl in andere landen de aanslag in de miljoenen euro’s kan lopen”, aldus KPMG.”Ondanks de goede bedrijfsopvolgingsregeling heeft ook Nederland relatief veel belasting bij de overdracht van een familiebedrijf”, stelt Olaf Leurs van KPMG Meijburg & Co.

Familiebedrijven steken steeds vaker de grens over

Gepubliceerd: 24 november 2015 11:57 op NU.nl

Europese familiebedrijven zijn steeds vaker actief buiten de eigen landsgrenzen.Inmiddels is 74 procent van de familiebedrijven actief in het buitenland, een toename van 14 procentpunt ten opzichte van 2013.Dat blijkt g uit onderzoek van accountantsorganisatie KPMG en de Europese organisatie voor Familiebedrijven EFB onder ruim 1.400 ondernemingen.

Onderzoek toont aan

Bedrijven hebben baat bij het profileren als familiebedrijf

In een recente *studie over ‘marketing en het familiebedrijf’ is aangetoond dat bedrijven er voordelen van ondervinden als zij hun om hun bedrijf echt als familiebedrijf profileren. Het blijkt dat zowel direct doelgroepen (klanten) als indirecte doelgroepen (stakeholders, medewerkers, leveranciers, financiers) familiebedrijven associeren met positieve waarden als betrouwbaar, degelijk, langetermijn, passie en betrokkenheid. Een groot gedeelte van de huidige familiebedrijven lijkt vaak nog wat schuchter om hiermee te ‘koop te lopen’. Een beetje een gemiste kans omdat deze waarden intrinsiek tot het bedrijf behoren. De onderzoekers adviseren dan ook ten zeerste om als familiebedrijf je marketing te verbeteren door het zijn van een familiebedrijf duidelijk uit te dragen.
*Het onderzoek onder leiding van prof.dr. Roberto Flören werd uitgevoerd in samenwerking met Baker Tilly Berk, ING, NPM Capital en Nyenrode Business Universiteit
Bron: http://www.nyenrode.nl/FacultyResearch/Entrepreneurship-Stewardship/CE/Familiebedrijven

Privacy familiebedrijven beter beschermen

Het voorgestelde openbare UBO-register (Ultimate Beneficial Owner) tegen witwassen en financiering van terrorisme is een te grote inbreuk op de privacy van familiebedrijven. Dat schrijven VNO-NCW en MKB-Nederland in een reactie aan het kabinet op de consultatie over het register, dat op een Europese richtlijn is gebaseerd. In het kader van het tegengaan van witwassen en financiering van terrorisme moeten de uiteindelijke belanghebbenden in ondernemingen en rechtspersonen worden geregistreerd. Volgens VNO-NCW en MKB-Nederland vormt de huidige Europese richtlijn een ‘te zware inbreuk’ op de privacy van de 260.000 familiebedrijven in Nederland (70 procent van het aantal ondernemingen met personeel). In geval van een openbaar raadpleegbaar register vrezen familiebedrijven voor de veiligheid van de familieleden achter hun bedrijven.