Personeel als familie
Wil Veugelers is blij met zijn bedrijf zoals het er nu staat. Het gaat gewoon goed. Er is zelfs sprake van een tweede vestiging in België waar het bedriijf al een flinke groei doormaakt. De hoge kwaliteits- en certificeringsnormen die Ervé hanteert vallen op bij de zuiderburen en worden zeer gewaardeerd.
Wil vertelt dat zijn bedrijf ook nog op zoek is naar een pand in de randstad en boven in het land. “We zitten nu in Weert gevestigd en bestrijken al heel het zuiden van Nederland. Maar je merkt dat de roep en vraag van diverse partijen en verzekeringen ook elders in het land is. Nu gaan we vaak in de ‘kost’ als we een hele verre afstand afleggen, maar vanwege de drukte is het prettiger om er een vestiging bij te hebben.” Het zijn luxeproblemen waar de Limburger voor zich gesteld ziet. Wil leerde van het verleden en wilde de dingen nu anders aanpakken. “We zijn ons gaan specialiseren in calamiteiten. Van milieu-incidenten, brand- water en stormschades. Die combinatie van activiteiten, alles in eigen beheer en 24/7 maakt ons wel uniek durf ik te zeggen. Om een mooi voorbeeld te geven: er was een brand geweest, waar gesloopt moest worden, asbest in het spel was en er chemicaliën vrijgekomen waren. Omdat we alle certificeringen en kennis in ons bezit hebben konden we dit vrij eenvoudig oplossen. Om altijd paraat te kunnen staan werken we met ‘diensten’ , om de week krijgt iemand onze incidentenauto- en telefoon mee naar huis en staat stand-by. De voertuigen zijn uitgerust met een basismateriaal waardoor we gelijk kunnen uitrukken.” Deze korte aanrijtijd en vakkundige kennis valt goed in de smaak. Trots vertelt de Limburger over hun laatste investering, een Renault Master incidentenauto. Volledig uitgerust met een accupakket voor externe stroomvoorzieningen, waterfaciliteiten met 25 meter slang, verlichting en ga zo maar door. “Kosten… al snel richting een ‘ton’ maar we hebben de bank niet nodig dus schakelen snel. Dat snelle schakelen zit sowieso wel snor,” zegt Wil. “Dankzij ons brede netwerk en de inzet van onze jongens kunnen wij elke klus aan. Allemaal op mekaar ingespeelde specialisten. Ze vormen onze flexibele schil maar horen eigenlijk bij de vaste ploeg. Het geheim hierachter? Binnen een week betalen en zorgen voor de juiste faciliteiten op de klus. Dat wordt enorm gewaardeerd.”
De korte lijnen die het bedrijf hanteert zien we ook terug in de hiërarchie. Of eigenlijk geen hiërarchie. ‘’Iedereen is gelijk hier. Geen onderscheid.” Daar ligt ook een kracht van snel schakelen. Bij de grotere corporaties zie je een lagenstructuur die zorgt vaker voor wat stroperigheid. Daar hebben wij geen last van. Omdat communicatie erg belangrijk is bellen we dan ook veel met mekaar (Wil , Rick en Maik) Wil vertelt: “Tijdens vakanties had ik altijd mijn telefoon bij me. Soms ging ik een blokje extra om met de hond om maar te kunnen bellen , maar daar trapt mijn vrouw (Jacqueline) niet meer in.” Moeder Jacqueline werkt overigens net zo hard mee. Ze runt de hele financiële administratie, wat met een bedrijf van deze omvang geen sinecure is. Wil kan met een gerust hart zijn bedrijf overlaten aan de nieuwe generatie. We vragen hem; wat heb je van hun geleerd en wat kunnen zij van jou leren? “Wat ik van hun kan leren is heel simpel, of eigenlijk niet want dat leer ik nooit meer: digitalisering. Die jongens zijn daar gewoon veel handiger in. Een project is bij mij nog een fysieke map met een boel papieren en aantekeningen erin. Vaak niet eens papieren maar de info zit gewoon in mijn hoofd. Bij de jongens zit alles digitaal in mapjes. Veel beter want zo kun je het werk ook makkelijk overdragen.”
“Wat de jongens van mij kunnen leren? Ze kunnen leren zich te behoeden. Na jarenlange ervaring in deze sector weet ik bijvoorbeeld welke bedrijven beter zijn om mee samen te werken en waarop je moet letten bij het berekenen of aannemen van projecten.”