
Verleden, heden en de toekomst
Het verhaal van Goemaat is misschien relatief kort, maar daarom niet minder indrukwekkend. In 1987 startte Jan Goemaat zijn eenmanszaak in een schuur, waar hij glas en kozijnen opsloeg. Bijna veertig jaar later is het bedrijf uitgegroeid tot een gevestigde naam met 120 medewerkers, verspreid over drie locaties: Goedereede, Oud- Gastel en Goes.
Wat heeft dit succes mogelijk gemaakt? De ondernemers zelf zouden niet snel van ‘succes’ spreken. Voor hen is succes misschien een te groot woord. Dienstbaarheid aan hun visie staat centraal. Verbinding zoeken. We spreken met de huidige directeuren Pieter-Jan van Halum en Martijn Goemaat, de zoon van Jan, die inmiddels het stokje van zijn vader heeft overgenomen.
“Mijn vader zag altijd kansen,” vertelt Martijn. “Een ras koopman, met veel lef en het vermogen om complexe zaken te vereenvoudigen tot iets maakbaars. Hij dacht altijd mee met de klant en was altijd gericht op onafhankelijkheid. Zelf maken, zelf doen.” Pieter-Jan vult aan: “En hij had een scherp oog voor detail. Of hij nu door de fabriek liep of over een bouwplaats, hij was altijd scherp op wat beter kon. Soms was dat frustrerend voor ons, maar het heeft ons wel altijd naar een hogere standaard geduwd. Kwaliteit stond voor hem altijd voorop.”
Productontwikkeling
In de vroege jaren ’80 waren kunststof kozijnen nog geen gemeengoed. Het is moeilijk voor te stellen, maar op dat moment waren kunststof kozijnen veel duurder dan houten kozijnen. En het uiterlijk? Niet bepaald populair. Ze werden vaak afgedaan als glimmend ‘wit plastic’, vooral in de bouwsector. Toch zag Jan Goemaat er iets in. Als werknemer had hij al veel gewerkt met kunststof kozijnen, vooral in de utiliteitsbouw. Hoe meer hij ermee werkte, hoe sterker zijn overtuiging werd dat dit product een enorme toekomst zou kunnen hebben.
Vandaag de dag zijn kunststof en aluminium kozijnen niet meer weg te denken uit de bouw. De producten hebben zich razendsnel ontwikkeld. Door doordachte marketing en, vooral, een constante stroom van innovatie en productontwikkeling, zijn deze kozijnen inmiddels de onbetwiste nummer één op de markt. Net zo snel als het product zich ontwikkelde, groeide ook Goemaat. De schuur in Goedereede was al snel te klein en in 1995 verhuisde het bedrijf naar een grotere locatie aan de Provincialeweg. Hier slaagde Jan erin om een voormalige appelboomgaard te kopen en daar een nieuw pand te bouwen. Goemaat is vandaag de dag nog steeds gevestigd op deze locatie, maar inmiddels niet meer in de oorspronkelijke hal van 20 bij 25 meter, maar in een moderne fabriek van 3.000 vierkante meter. In 2025 werd daarnaast een nabijgelegen pand in gebruik genomen voor een logistiek centrum en uitbreiding van de kantoren.
Kunststof en aluminium: zelf maken, zelf doen
Oorspronkelijk richtte Jan Goemaat zich voornamelijk op glasproducten, maar al snel kreeg de productie van kunststof kozijnen meer aandacht. Goemaat transformeerde van een handelsbedrijf naar een hightech maakbedrijf, met de overtuiging dat alles ‘zelf gedaan’ moest worden. In 2005 werd de eerste glassnijmachine aangeschaft, een jaar later gevolgd door de eigen productie van kozijnen. Dit was geen toeval: in 2006 trad Martijn Goemaat, de zoon van Jan, op 23-jarige leeftijd toe tot het bedrijf. Waar Jan vooral de ondernemer was, bracht Martijn de technische expertise die het bedrijf nodig had. Dankzij zijn inzet is de werkplaats uitgegroeid tot een moderne fabriek, die Goemaat in staat stelde om kunststof kozijnen te produceren.
Heden: een sterk duo
Zes jaar geleden overtuigde Jan Goemaat Pieter-Jan van Halum ervan om bij Goemaat te komen werken. Als voormalig theoloog leek Pieter-Jan in eerste instantie misschien een onverwachte keuze, maar hij voelde zich al snel op zijn plek. Communicatie en commercie liggen hem goed. Inmiddels vormen Martijn en Pieter-Jan een sterk duo. Martijn richt zich voornamelijk op de technische kant, met focus op technische ontwikkelingen en productinnovaties, terwijl Pieter-Jan verantwoordelijk is voor commercie, communicatie en interne processen. Sinds september 2023 voeren zij samen de directie in Goedereede, en sinds september 2024 hebben ze ook de leiding in Oud-Gastel overgenomen van Jan.
Onder leiding van Martijn en Pieter-Jan heeft Goemaat zich verder ontwikkeld. Er is meer aandacht voor de verantwoordelijkheid van medewerkers, interne structuren en digitalisering. Bovendien heeft het bedrijf voor de komende jaren een heldere visie opgesteld. Ondanks alle veranderingen blijven de kernwaarden van Goemaat hetzelfde: kwaliteit en klantgericht werken staan nog steeds bovenaan. Pieter-Jan: “Ons bestaansrecht komt van de klant. Wij doen er alles aan om hen tevreden te houden, zelfs als we door tijdsdruk hierin soms tekortschieten. Uiteindelijk is klanttevredenheid waar het om draait.”
Toekomst: het beste profiel voor partnerschap
Goemaat denkt actief na over de toekomst. Wat in dit proces opvalt, is dat ze niet alleen binnen het management over de toekomst hebben nagedacht, maar ook medewerkers uit alle hoeken van het bedrijf erbij hebben betrokken.Of het nu gaat om kantoorpersoneel of productiemedewerkers, uit het buitenland, iedereen wordt aangemoedigd om mee te denken. Dit is een belangrijk aspect van de bedrijfscultuur bij Goemaat: samenwerken en de filosofie dat iedere medewerker, ongeacht de functie, belangrijk is.
De toekomstvisie van Goemaat is helder: “Het beste profiel voor partnerschap.” Wat betekent dat precies? Twee zaken zijn hierin belangrijk voor Goemaat: topkwaliteit en het bouwen aan partnerschappen. “Bij Goemaat streven we altijd naar het beste, in alles wat we doen. Of het nu gaat om het produceren van hoogwaardige kozijnen, het kiezen van de beste materialen of de service die we bieden aan klanten.”, aldus Pieter-Jan. Het bedrijf onderscheidt zich door de focus op partnerschap, wat inhoudt dat ze langdurige, duurzame relaties opbouwen, gebaseerd op vertrouwen en gedeelde doelen. Samen groeien, ook als de omstandigheden lastig zijn, dat is waar het bij Goemaat om draait. Pieter-Jan: “Onze ambitie is om verder te groeien in kwaliteit door nog nauwer samen te werken met bestaande klanten en dealers. Hun succes is ons succes, en omgekeerd. Dit is de weg die we willen bewandelen. Uitblinken in partnerschap. En laat dat nu precies de waarden zijn die het kompas gaan vormen voor de keuzes die wij maken.”