We gaan geen uitdaging uit de weg
“We gaan geen uitdaging uit de weg”, zegt Hugo Groeneveld als we hem vragen naar de sterke kant van zijn bedrijf Lek- Betonbewerking. Dat zeggen wel meer bedrijven natuurlijk. Maar toch lijkt het erop dat de mede-eigenaar van dit bedrijf niet overdrijft.
Op de eerste plaats komt dat omdat Hugo zijn carrière in beton gegoten is. Na leidinggevende functies in de beton- en sloopwereld bij onder anderen Breda Wegenbouw, BAM, de Rooij Sloopwerken en JJ Groeneveld Sloopwerken stapt de Nieuwendijker in 2012 in het avontuur bij Lek Sloopwerken. Hier krijgt hij de supervisie over de gloednieuwe BV Lek Betonbewerking. Het bedrijf specialiseert zich en groeit uit tot een hecht team van op elkaar ingespeelde professionals. Jongens die je om een boodschap kunt sturen en met elkaar de klus klaren. Ook als het tegen zit en aan het eind van de dag de mouwen opgestroopt moeten worden voor een paar uurtjes extra. Door actieve participatie in het voortraject worden vaak oplossingen bedacht die niet zelden leiden tot kostenbesparingen of tijdwinst. Hugo: “Opdrachtgevers vinden dat geen eigen-wijsheid maar waarderen het juist als je meedenkt.”Die opdrachtgevers zijn dan wel gerenommeerde aannemers als een Dura Vermeer, Heijmans, BAM, Struyck en Mobilis. Onderstaand een overzicht van de meest voorkomende werkzaamheden. Hierbij ook vermeld het belangrijkste eigen materieel dat essentieel is voor kwalitatief hoogstaande betonbewerking. Al maken de mensen het verschil.
Boren en zagen
Betonzagen mag wel de specialiteit van Lek Betonbewerking worden genoemd. Hierbij geholpen door een moderne hoogfrequent railzaag voor kaarsrechte lijnen. Met diamant gesegmenteerde zaagbladen met een diameter van 20 tot 200 cm wordt er tot 92 centimeter diep gezaagd in gewapend beton. Doordat deze zaag gemonteerd is op een rail maken wij kaarsrechte lijnen. Daarnaast beschikt het bedrijf over diverse diesel- en elektrisch aangedreven betonzaagmachines voor kilometers betonverharding of een trapsparing in een gebouw. En natuurlijk beschikt Lek over een ruim assortiment aan boormachines en boren.
Boucharderen
Boucharderen is het opruwen van het beton. Dit wordt vaak gedaan om een betere aanhechting te krijgen bij aansluiting van oud op nieuw betonwerk. Handmatig kan dit zowel elektrisch als pneumatisch.
Frezen
Voor het opruwen van betonnen plafonds en grote oppervlakken muur, beschikt Lek over diverse hydraulische betonfrezen die aan een hydraulische graafmachine gekoppeld kunnen worden.
Sensitive Blasting
Sensitive Blasting, is een nieuwe technologie die werkt met een niet explosief materiaal genaamd NXbursTTM. Dit betekent letterlijk vertaald ‘gevoelig opblazen’. Een methode waarbij betonconstructies worden verzwakt conform een zeer specifiek werk- en veiligheidsplan. Zo worden er op diverse plaatsen in het te verzwakken beton gaten geboord. Deze gaten worden gevuld met NXbursTTM, cartridges en met speciaal vulmiddel aangestampt en aangesloten op een ontsteker. Wanneer de ladingen worden ontstoken komt er een hoeveelheid lucht vrij. Deze is altijd sterker dan het beton en zorgt ervoor dat het beton daarom scheurt. (In tegenstelling tot explosieven heeft NX geen detonerende werking, en zal dus alleen effect hebben wanneer het goed opgesloten is) Lek heeft zelf mensen in dienst die zich gediplomeerd springmeester mogen noemen.
Asfalt Rippen
Lek the Ripper, een bijnaam die geen grap is maar gestoeld op werkelijkheid. Met een speciaal ontwikkeld hulpstuk aan een hydraulische graafmachine wordt het asfalt van het betonnen brugdek gestoken. De vrijgekomen asfaltdelen kunnen door Lek Betonbewerking met een graafmachine op de vrachtwagen geladen worden. Zo worden puin en vrijgekomen materialen probleemloos afgevoerd. Asfalt rippen wordt vaak ’s nachts gedaan, in een afgezet gebied, onder hoge tijdsdruk. Lek Betonbewerking heeft het juiste materiaal, de kennis en ervaring om elke brug of elk viaduct in no-time te rippen.
Uiteraard worden door Lek Betonbewerking alle vrijkomende materialen als puin, hout, ijzer enzovoorts in gescheiden afvalstromen afgevoerd voor optimale recycling. Verduurzaming vinden ze hier heel normaal. Demonteren en met vrijkomende materialen weer laten bouwen is aan de orde van de dag. Cradle to cradle, sunstainability, het regent nieuwe termen voor iets wat Hugo in de betonwereld al zijn hele leven doet: beton- en asfalt verwijderen, scheiden en netjes afvoeren. Vroeger heette dat ‘opruimen’. Je zaken netjes voor elkaar hebben. De Nieuwendijker is dan ook vol optimisme over de toekomst. “Onze branche zal denk ik steeds meer groeien. Het werk moet gedaan worden, maar daar heb je wel professionals voor nodig. Sloop en beton is geen kinderspel. Natuurlijk wil ik groeien, daarvoor ben je ondernemer, maar dan vooral doorgroeien in waar we mee bezig zijn. Dus in kwaliteit; steeds maar perfectioneren en innoveren. Beter materieel, nieuwe methodes en inzet van onze mensen die soms hun hele leven al bij ons werken. Uiteindelijk blijven we dan het bedrijf waar klanten nooit tevergeefs een beroep op doen. Daar gaat het om.”