Wij zijn altijd op zoek naar exclusieve producten en merken die niet iedereen heeft
De grondleggers van De Schouw Witgoed waren krachtige jongens. Niet bang en altijd bezig met vooruit denken. Zoals Adrianus Rebel die in 1936 voor zichzelf ging werken als smid met het beslaan van paarden. Je moest maar durven. Het waren de jaren van crisis. Hoge werkloosheid en torenhoge inflatie. Maar Adrianus zette door. Een ambachtsman met lef.
Zijn zonen Jan en Jaap werkten volop mee. Na de oorlog volgde in Nederland de wederopbouw. Overal was warmte en energie nodig en naast de smederij was nog wat ruimte over. Ideaal om kolenkachels en later gaskachels te verkopen. Zo ontstond een klein winkeltje. Dit winkeltje werd al spoedig uitgebreid met huishoudelijke artikelen. Potten, pannen en aanverwanten. Inmiddels hadden Jan en Jaap het bedrijf overgenomen van vader Adrianus. Naast gaskachels gingen zij nu ook gasfornuizen verkopen. En daar bleef het niet bij. Jan had veel fiducie in de kachels en breidde die tak uit met een verwarmingsbedrijf dat in haar hoogtijdagen werk bood aan ruim 20 medewerkers. Jaap zag meer heil in de winkel. Wat achteraf bezien heel goed uitpakte. De kachels maakte steeds meer plaats voor witgoed en huishoudelijke apparaten. Begin jaren 70 gingen de kachels, potten en pannen de winkel uit en maakten plaats voor witgoed. Met de komst van Betty Teeuwissen in 1971 kwam er een goed verkoopteam. De omzet groeide en De Schouw werd dé witgoedzaak van Huizen. De band tussen de monteurs van de centrale verwarming en de monteurs van de witgoed afdeling was zeer goed waardoor er een echt team stond. Dat werd door Jan en Jaap Rebel gestimuleerd door diverse uitjes met als hoogte punt het jaarlijkse weekendje weg, voor die tijd uitzonderlijk.De productkennis van die apparaten groeide bij De Schouw met de dag. En de winkel ook.Productkennis was de kurk waar de familie op dreef. Alles willen weten. Zoals Betty ooit vertelde in een interview: ”Je kunt geen producten verkopen waar je geen verstand van hebt.” Een uitspraak die tot op de dag van vandaag nog steeds de basis vormt. De winkel in Huizen groeide gestaag verder. Reden om een magazijn bij te houden en ook meer producten op voorraad te nemen. Jaap zijn dochter Gré kwam half jaren tachtig in het bedrijf werken. Zo bleef de bloedband op de werkvloer intact.
Begin jaren negentig werd er naast Huizen nog een winkel extra geopend in Bussum. In eerste instantie trad Wim Wiesenekker daar als verkoper aan. Als een van de eersten in Nederland introduceerde men de zogenaamde Amerikaanse koelkasten. Net als veel keus in design fornuizen.
Eind jaren 90 voegde naast Wim ook zijn broer Gerolf Wiesenekker daar ook bij. Een enthousiaste jonge verkoper die al op jonge leeftijd zijn stempel wist te drukken. In eerste instantie was dit werk voor hem een bijbaan naast zijn studie, maar de praktijk van de winkelvloer leerde hem meer dan in de schoolbanken. Gerolf en witgoed waren als een magneet. De aantrekkingskracht tussen beiden was en is nauwelijks te omschrijven. Gerolf verkoopt geen witgoed, hij is witgoed. In 2021 nam Gerolf de aandelen over en werd hij eigenaar van De Schouw Witgoed. Scherp en commercieel was hij altijd al, daar werd hij aldus Betty mee in de wieg gelegd. Maar nu is hij verantwoordelijk voor de hele organisatie. 15 mensen, 15 gezinnen die naar hem kijken. Hij beseft dat maar al te goed. Betty is nog steeds zijn steun, maar daarnaast heeft hij met Eddy van Tongeren en Wijgert van As sterke persoonlijkheden met ervaring om zich heen verzameld. Gerolf onderneemt anders dan zijn voorgangers. Moderner. Meer ondernemer dan middenstander. Veel gesprekken met het personeel. Organiseren van personeelsuitjes. Vooral motiveren, innoveren en vooruitdenken. Altijd de tijd een stap vooruit zijn.
Het afzetgebied beperkt zich niet alleen meer tot het Gooi. “De mensen in dit gebied waarderen kwaliteit en uitstraling. Daar is ons bedrijf helemaal op ingesteld. Wij hebben een eigen transport afdeling, eigen installatie service voor inbouw apparatuur en eigen reparatie monteurs.” Geen dozenschuivers maar high end service. Zo is ook het assortiment samengesteld. Topmerken als Smeg, Boretti, Gaggenau, Quooker, ATAG en Miele net als de speciaal merken Aga, V-Zug en Steel. Kookfanaten en mensen die echt iets moois in huis willen waarderen de showroom die een zeer breed assortiment design fornuizen vertegenwoordigd. Inmiddels is De Schouw tot in de verste uithoeken van Nederland een bekend geworden. Gerolf begon al in 2002 met het opzetten van een website en een webshop. Over vooruitzien gesproken. Hiermee is het bedrijf overal in Nederland bekend geworden als speciaalzaak voor witgoed. “Wij zijn altijd op zoek naar exclusieve producten die niet iedereen heeft.”Anno 2023 is het bedrijf toe aan de volgende fase en wordt er aan diverse ontwikkelingen gewerkt waarover u binnenkort meer zal horen. Daarbij is inmiddels ook de volgende generatie al in beeld en heeft Gerolf zijn dochter Jenthe haar intrede binnen het bedrijf gemaakt. Ook zij – hoe kan het ook anders – zich bezig met online werkzaamheden. Hoe zich dit in de toekomst verder gaat ontwikkelen en of zijn andere kinderen ook een rol gaan vervullen binnen het bedrijf zal afwachten worden. Maar het benadrukt wederom de kracht van een mooi familiebedrijf.