Behandel een klant zoals je zelf behandeld wilt worden
Jan-Willem Korevaar lijkt in de bloei van zijn leven. Dat is maar goed ook. Als afdelingshoofd van zeven collega’s heeft hij veel aan zijn hoofd. En dan te weten dat hij samen met zijn vrouw thuis ook nog eens leidinggeeft aan vijf kinderen, soms al met aanhang. Steeds dat getal zeven. Zeven vette en zeven magere jaren.
Laten we hopen dat die magere jaren nog even uitblijven. Daar lijkt het wel op want de groei zit er goed in op de badkamerafdeling van Middelkoop. Sinds de verbouwing in 2019 kunnen klanten op ruim 1500 vierkante meter heerlijk grasduinen in een keur aan inspiratie. Niet zonder trots legt Jan-Willem uit dat er sinds die verbouwing twee en half keer zoveel klanten per jaar worden geholpen. Daarmee hebben hij en zijn collega-adviseurs veel eer van hun werk. Wat is nou het geheim van een goed badkameradvies? Jan-Willem: “Dat je als adviseur eerlijk en creatief bent. Een badkamer is een complexe ruimte. Je moet op relatief weinig vierkante meters heel veel kwijt; leidingwerk, meubels, muurtjes (soms), sanitair, noem maar op. De tijd dat een badkamer alleen functioneel werd ingericht is voorbij. Het zijn gewoon complete relaxruimtes.” Over dat eerlijk gesproken: “Neem een klant die vijftien jaar zonder problemen met een nieuwe badkamer vooruit wil en dol is op zwarte kranen. Dan moet ik naar waarheid uitleggen dat een zwarte kraan onderhoudsgevoelig is en misschien wel niet goed past in dat plaatje. Of iemand wil graag een vrijstaand bad plaatsen in een badkamer van twee bij twee meter. Feitelijk kan dat wel maar in de praktijk werkt het niet omdat je te weinig loopruimte hebt. Een goede adviseur moet dat durven zeggen. Ik heb vaak talloze alternatieven die net zo goed zijn maar betaalbaarder of soms zelfs beter. Daarvoor hebben wij een overzichtspositie. Neem een trend als de sunshower, waarmee door infrarode straling de spieren ontspannen, neem een trend als spoeltoiletten, of neem de nieuwe gewoonte om grote meubels met waskommen te plaatsen. Of de zogenaamde back to wall baden die gedeeltelijk vrijstaand en gedeeltelijk tegen een muur staan. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Zoals de trend in tegelland met bordeauxrood, blauw en groen, tegels mogen weer gezien worden, terwijl de meubels vaak wat meer naturel van kleur zijn met veel houtsoorten en zwart natuurlijk.” Hij voelt zich thuis in het bedrijf dat als een warm bad aanvoelt. Een grote familie. Niet zonder trots laat hij zijn broodtrommel zien waarop gedrukt staan de woorden ‘ik werk met aandacht, ik ben integer en ik ben ijverig. Ik ben… Jan-Willem’. Die hebben alle werknemers gekregen met hun eigen naam erop. “Ons merkpaspoort.” 18 jaar werkt hij hier nu. Ze zijn omgevlogen. Toen hij begon telde hij 34 collega’s, nu zijn dat er 84. Met pretoogjes vertelt hij over fabrieksbezoek aan Porcelanosa in Spanje. Met zijn allen in een busje. Lol. Maar ook inspiratie. “Ik heb nog nooit zo’n schoon bedrijf gezien. Op het buitenterrein, in de fabriek op de kantoren, nergens lag er iets te wapperen, geen vuiltje te bekennen. Brandschoon. ‘Kijk’, zei ik tegen Hans Middelkoop, ‘zo gaan we dat bij ons ook doen’.” En zo geschiedde.