Hoe twee familiebedrijven elkaar toch vonden
Het viel nog niet mee voor Den Hartog Mobil om leverancier te worden van E. van Wijk. Dirk den Hartog, opa van de huidige directeur Dik den Hartog, was jarenlang kind aan huis bij opa Van Wijk. Maar Ewout wilde zijn bestaande leverancier niet passeren. Jaren later waren beide bedrijven zover doorgegroeid dat dit soort zaken door hun medewerkers werden beklonken.
Daar is de verslaggever van dit verhaal maar wat blij mee anders had hij deze pagina misschien helemaal niet hoeven te schrijven… Een van de vertegenwoordigers van Den Hartog had namelijk een
beetje het geluk aan zijn zijde. Voor de toenmalige aangestelde directeur van E. van Wijk, Anton Stam, mocht hij een speciaal smeermiddel gaan leveren. Een voor die tijd brandstof besparende en tamelijk unieke smeerolie, de Mobil Delvac 15W30, een volledig synthetische heavy-duty olie voor dieselmotoren die lage uitlaatgasemissies combineert met brandstofbesparing. De levering van deze smeerolie zorgde voor een doorbraak in de zakelijke relatie tussen Van Wijk en Den Hartog. Een relatie die gestadig werd uitgebouwd en voortduurt tot op de dag van vandaag. We spreken met algemeen directeur Dik den Hartog en zijn CFO Barend van Kooten. Barend: “Wij hebben altijd geprobeerd om koploper te zijn. Dat sluit heel goed aan bij E. van Wijk die ook koploper is. Zeker als het gaat om duurzame innovaties en brandstofbesparing. Daarin zijn onze bedrijven goed vergelijkbaar en dat heeft altijd gezorgd voor verbinding.” Inmiddels mag Den Hartog zich hoofdleverancier noemen voor de brandstof van de hele E. van Wijk vloot in Giessen. In toenemende mate zijn dat overigens niet-fossiele liters. Op het gebied van biobrandstoffen is Den Hartog een van de belangrijkste spelers op de Nederlandse markt. Onder de merknamen Xtra Green Diesel en CO2 Saving diesel, een tweede generatie biobrandstof gemaakt van plantaardig afval. Dik: “Als familiebedrijf staan wij voor een omslag. Wij willen graag dat de volgende generatie met onze erfenis verder kan. Continuïteit van het bedrijf is ons grootste doel.” Van Kooten: “In 2016 hebben wij de beslissing genomen om achtereenvolgens te gaan investeren in vloeibare biobrandstoffen, in waterstof en in elektrisch laden. Dat zijn investeringen die niet in een excelsheetje van Nyenrode of een bank passen. Het zijn investeringen die je maakt als familiebedrijf uit intrinsieke overtuiging.” Natuurlijk, beide zakenmannen erkennen dat de toestand in de wereld hun noopt om minder in te zetten op fossiel. Dik: “We zijn natuurlijk met zijn allen ook wel een beetje wakker geschud. De tijden van ‘het komt wel goed’ zijn voorbij. Anderzijds is dat ook wel eens goed. Het haalt de ondernemer in je naar boven. Je moet opnieuw inspelen op nieuwe omstandigheden. Ons voordeel is dat we eigen opslag hebben, we kopen bij de bron. We hebben eigen opslag en eigen tanks. Het is voor ons ook een asset dat we zelf blenden en assembleren.” Het familiebedrijf dat werd opgericht in 1948, is klaar voor de toekomst. Met 60 tankstations en meer dan 30 tankwagens die direct leveren aan de professionele markt (datacenters, transportbedrijven, industrie, agri) staat het bedrijf sterk in zijn schoenen. Over de opvolging wordt al driftig nagedacht. Dik: “We zijn aan het kijken. Het proces loopt. Barend en ik hebben denk ik allebei wel kinderen die ermee verder willen. Maar we hebben de tijd, we zijn nog fit zat…”