Artikelen
IMG_6050
Velthuizen Keukens

‘Iedere dag leren en beter worden'

Govert Lagrouw | 14-04-2022

Ze hadden geen startkapitaal, kregen geen financiële injectie van hun ouders of een investering van een bestaand bedrijf. Johan en Bert van Velthuizen zijn begonnen vanuit het niets. Maar waar komt het ondernemerschap dan vandaan?

“Mijn opa Gijsbert was zelfstandig melkrijder, misschien dat daar de zakelijke genen vandaan komen”, suggereert Johan na enig nadenken. De ambitieuze broers startten hun eigen bedrijf als ze net 20 jaar zijn: Velthuizen Keukens. Johan, één en al adrenaline, kijkt enthousiast ruim een decennium terug. “We zeiden altijd: ‘op een dag gaan we iets voor onszelf beginnen’. Voor mij stond vast dat het een keukenbedrijf zou worden.” Bert komt uit een agrarisch bedrijf en is altijd al ondernemend geweest. “Hij zou bij wijze van spreken in iedere branche iets kunnen gaan doen. Maar ik was gek van keukens, dus dit moest het worden. Onafhankelijk van elkaar viel ons oog in eerste instantie op precies hetzelfde pand om in te beginnen”, vertelt Johan. “Gelukkig ging die deal niet door, want dat pand was achteraf totaal ongeschikt. Gelukkig hadden we een accountant die niet zat te slapen en ons wees op een mogelijkheid boven de toenmalige Multimate, aan een drukke doorgaande weg in Woudenberg. We huurden pakweg 250 vierkante meter en begonnen met keukens.” De broers deden in de beginjaren alles zelf: van het verkopen tot het inmeten en het bestellen. De montage werd uitbesteed, totdat na amper twee jaar het roer omging. “Bert ging zich concentreren op het proces; de financiën, organisatie, planning, enzovoorts”, legt Johan uit. “Ik focuste me op de verkoop.” En dat werkte. Velthuizen Keukens is uitgegroeid tot één van de belangrijkste spelers in de keukenbranche. Een verklaring voor het succes? ”De klant staat bij ons voorop”, aldus Johan. “We zullen altijd wijzen op de een extra koof, mooi tegelwerk, verlichting of een ombouw. De keuken moet gewoon écht af zijn als de monteur naar huis gaat. Daar maken we het onszelf niet makkelijk mee, maar dat is nou eenmaal onze kracht. We willen iedere dag leren en beter worden. De beste zijn.” Online marketeer Tim schuift even aan: “Iedereen is hier betrokken, omdat we het beste uit onszelf en het bedrijf willen halen. Er hangt een familiaire sfeer en we hebben heel veel voor elkaar over.” Naast Johan en Bert zijn ook zus Helma (administratie), broer Martin (teamleider montage), broer Arno (servicecoördinator) en zus Marieke (PR) in het keukenbedrijf komen werken. Johan: ”Die functies hebben ze niet gekregen omdat wij ze aan een baantje wilden helpen, maar omdat ze de beste voor de job waren.”

Bedrijven die door ons een kosteloos magazine over hun familiebedrijf lieten maken
aswa logo
makso logo
wulro logo
van diessen logo
reyrink-logo
kwerreveld_60jaar
logo-homekeukens
Logo-alka
logo CSB
logo_large
downloads
0
SPECIALIST
logo
logo (1)
downloads (1)
0
downloads (2)
16028_600_600
Middelkoop_logo_CMYK_woord
Hepro
vh5Inkhy_400x400
5aaa98edac7ac00014d0985b_logo
downloads (3)
adv-blijleven
dijkwaard-logo