Artikelen
IMG_6658be
Patricia claessen, eigenaar Tinnemans Keukens

‘Onze klanten kiezen voor lokaal en ervaren het familiegevoel’

Govert Lagrouw | 22-03-2022

Het woord ‘keuken’ vormt de rode draad in haar leven. “Bij ons aan de keukentafel ging het altijd over keukens en over koken”, aldus Patricia Claessen die midden in de coronatijd het bedrijf overnam van haar vader Fred Claessen.

Meehelpen deed ze als kind al. En na haar vwo-eindexamen stond voor haar vast dat ze een carrière in keukenland ambieerde. Ze studeerde marketing en management, bekleedde marketingfuncties bij Erbi in Alphen aan den Rijn en was werkzaam in de staf van ABN- AMRO. Maar Limburg en het familiebedrijf van haar ouders bleef trekken. Uiteindelijk zette Patricia de stap om bij Tinnemans Keukens haar opgedane kennis en ervaring toe te passen. Dat bedrijf was inmiddels uitgegroeid tot een begrip en een zeer bekende keukenzaak in de regio. Het werken in een familiebedrijf kent volgens haar veel voordelen: “De lijnen zijn kort en het contact is erg persoonlijk. Zowel onderling met de medewerkers als met de klanten.” De combinatie van warmte en gezelligheid in een professioneel bedrijf ligt haar goed. Hoe

ziet haar eigen keuken er eigenlijk uit? “Mijn keuken is een leefkeuken en staat in verbinding met de woonkamer met zicht op de tuin. Vanuit de keuken loop je zo het terras op en dat is ideaal voor de zomerse dagen. Ik kook graag en veel. Ik vind een gezonde levensstijl erg belangrijk en wil dit ook graag doorgeven aan mijn kinderen. Daar kan ik enorm van genieten. De veelzijdigheid van keukens en interieur gecombineerd met het avontuurlijke

ondernemen sprak mij al op jonge leeftijd aan.” En over dat ondernemen gesproken. Ze

heeft veel van haar vader geleerd.Bijvoorbeeld dat je het als ondernemer nooit alleen moet willen doen. Je doet het samen met je mensen, je klanten en je leveranciers. Een overtuiging die ze deelt met Fred. “Ik ben ook een gevoelsmens. Op zich past dat ook goed bij deze tijd. Onze klanten zijn een ander type mensen dan ketenkopers. Ze willen weten wat ze kopen, letten op duurzaamheid en milieu, kiezen voor lokaal en ervaren het familiegevoel. Onze klanten verlangen een goede uitleg over keukenapparaten, over het ontwerp, de oplevering en de afwerking. Maar ook dat ze geen genoegen nemen met een afspraak die opschuift omdat een vorig gesprek is uitgelopen. Daar is heel ons bedrijf op afgestemd. Klanten vinden het fijn om in de sfeer van een familiebedrijf

geholpen te worden. Ze komen hier met een ander verwachtingspatroon als bij een keten. Geen massa maar persoonlijke benadering.” Patricia legt uit dat Tinnemans Keukens de laatste jaren veel heeft geïnvesteerd in professionaliseren en excelleren. Bijvoorbeeld automatisering, communicatie, maar ook het steeds verder gaan in levering van maatwerk. De keuken van de toekomst zal volgens haar steeds meer het centrum van de living zijn. Gespecialiseerde keukenbedrijven als Tinnemans Keukens vervullen steeds meer de functie van totaalinterieur maker en bedenker. Met veel aandacht voor gezond eten en keukenapparaten die je daarbij helpen. Gezellig met vrienden en familie aan een tafel. “Zelf koken wint terrein.” Als we haar vragen of ze zelf ook een beetje een keukenprinses is, reageert ze verheugd: ”Koken vind ik heerlijk. Liefst gezond met lokale producten. Salades (daar kun je heel veel mee variëren) en risotto zijn favoriet”. Maar Patricia is duidelijk een alleseter. “Spaanse keuken, Frans, Italiaans of Aziatisch, maakt mij eigenlijk niet uit.” Haar gezin en haar bedrijf zijn haar alles. Zonder dat ze zich opsluit. “Als ondernemer heb je ook veel mogelijkheden voor hobby’s en leuke dingen. Nee, ‘s middags met vriendinnen aan de thee zit er niet in, maar dat zoek ik ook niet. Liever drink ik met de monteurs nog even een borrel.” Haar doel is duidelijk, eigenlijk gewoon alles zo houden als het is en verder groeien. Zowel privé als zakelijk. “Als ik zie wat we in al die jaren hebben bereikt dan ben ik daar heel blij mee.” Overigens, pa en ma Claessen helpen na de overname gewoon nog mee. Vader Fred staat als zakelijk adviseur en kwaliteitscontroleur van de montage nog voor twee dagen op de loonlijst en moeder Henny helpt met de administratie. En wordt het erg druk in de zaak, zoals met grote happenings, dan zijn de zussen Cynthia en Ilona ook van de partij om een helpende hand toe te steken.

Bedrijven die door ons een kosteloos magazine over hun familiebedrijf lieten maken
aswa logo
makso logo
wulro logo
van diessen logo
reyrink-logo
kwerreveld_60jaar
logo-homekeukens
Logo-alka
logo CSB
logo_large
downloads
0
SPECIALIST
logo
logo (1)
downloads (1)
0
downloads (2)
16028_600_600
Middelkoop_logo_CMYK_woord
Hepro
vh5Inkhy_400x400
5aaa98edac7ac00014d0985b_logo
downloads (3)
adv-blijleven
dijkwaard-logo