Out of the box
Het zag er in eerste instantie niet naar uit dat Maarten Lek (1980) eigenaar van een sloopbedrijf zou worden. Maarten groeide op in een arbeidersmilieu. Pa was vrachtwagenchauffeur (bij een sloopbedrijf) en ma schoonmaakster. Hard werken was gewoon.
Mijn vader zag ik ’s zondags.” Accountant dat was zijn bestemming. Dacht Maarten. “Dan heb je een goed leven”. Maar spoedig kwam hij erachter dat de hele dag cijferen niets voor hem was. Zijn eerste baan was als administrateur bij een sloopbedrijf hij groeide door tot werkvoorbereider en projectleider. Daarna volgde een stap naar de Freesmij, een wegenbouwbedrijf waar hij regioleider Noord-Holland en Schiphol werd. Hij is niet het type sloper die het liefst de hele dag met een hamer in zijn hand rondloopt. Maarten is een denker. Hoe kunnen dingen beter, slimmer en efficiënter? Dat was ook wat hij bij de Freesmij had geleerd en gezien. En niet te vergeten had hij hier enorm veel contacten opgedaan. “Ik heb 6000 telefoonnummers opgeslagen in mijn telefoon.” Op zekere dag liet een grootsloopbedrijf, Vermeulen, blijken dat ze Maarten Lek in huis wilden halen die toen nog onder contract stond bij Freesmij. Peter de Korte kreeg daar lucht van en luisterde aandachtig. Op de weg terug naar huis belde hij gelijk naar Maarten: “Wil jij niet voor jezelf beginnen? vroeg de Korte aan Maarten. ‘Daar had ik eerst helemaal geen zin in. Ik had een kleine hyptheekje en dacht ‘moet ik dit wel doen? Toch besloot hij de sprong te wagen om samen met Peter de Korte in 2009 Lek Sloopwerken te beginnen . Dat was midden in een crisis;. “30% van het werk viel weg, maar dan bleef er nog altijd 70% over. Er gingen grote sloopbedrijven failliet. Maar die lieten werk liggen waar ze niet meer aan toe kwamen. Dat waren onze kansen. Ik kende nog veel potentiële opdrachtgevers uit mijn tijd bij Freesmij. Al snel kregen we een lang lopend sloopcontract op Schiphol en kon ik tegen iedereen zeggen dat ik kind aan huis op Schiphol benals sloopbedrijf.” Binnen een half jaar waren alle benodigde certificaten behaald en draaide Lek Sloopwerken op volle toeren.
Liefst moeilijk industrieel en civiel sloopwerk
Het bedrijf groeide snel. Dat was feitelijk te danken aan een aantal factoren. Op de eerste plaats was dat de visie van Maarten. Geen putjes van een paar honderd koppen snellen en her en der palen kraken, maar complex werk. Liefst watergelieerd. Denk aan de onderwatervloeren bij de Afsluitdijk, sluis IJmuiden, Terneuzen of de Hemwegcentrale. Lek Sloopwerken is gespecialiseerd in zeer moeilijk, diep, ver, hoog en zwaar industrieel en civiel sloopwerk. Zeker onderwatersloopwerk dat toch ook echt een andere tak van sloopsport is, behoort tot een van de specialismen. Hiervoor heeft men flink geïnvesteerd inspeciale sloopmachines, sloopwerktuigen en pontons. Een van de eerste sloopprojecten die de inzet van een zware en speciale sloopkraan vroeg, was de sloop van de Middensluis in Terneuzen. Deze wordt uitgevoerd in opdracht van Aannemerscombinatie Sassevaart die de nieuwe sluis bouwt. Daarnaast ontwikkelde Maarten zich als persoon tot een ondernemer pur sang. Eentje die investeert in bijzondere machines waardoor het werkefficiëner kan worden uitgevoerd of zijn bedrijf vaak als enige een bepaald project aankan.