
We zijn meer ondernemer dan trucker
We spreken met Jasper van Duuren op 25 februari, de dag nadat Rusland Oekraïne binnenviel. We kunnen er niet omheen. Als Europese speler maakt Van Duuren zich zorgen. “We hebben zowel Russische als Oekraïense werknemers. Het zijn vrienden. Dat we dit nog eens zouden meemaken had ik nooit verwacht.” Gelukkig zijn er ook redenen voor optimisme. Zoon Sven is sinds twee jaar goed ingewerkt. Klaar voor de volgende stap.
De vijfde generatie Van Duuren draait warm. ”Nu ik erover nadenk lijken we op elkaar. Sven heeft ook dat analytische. Ik heb een bedrijfseconomisch-financiële achtergrond, Sven heeft IBA (International Business Administration) gestudeerd aan de Erasmus universiteit in Rotterdam. Hij heeft ook een master in Supply chain management. Dat ligt natuurlijk in elkaars verlengde.” Jasper probeert zakelijk en privé gescheiden te houden. “Sven zegt weleens: “Jij hebt ons bijna de zaak uitgeduwd. Alsof het niet mocht. Maar dat komt natuurlijk omdat bij mijn vader zakelijk en privé volledig door elkaar liep. Eh dat wil zeggen, de zaak ging altijd voor. Altijd. Daar wilde ik Sven voor behoeden.” Jasper van Duuren is twee en half jaar jonger dan broer Jeroen, “En dat zie je, haha.” De twee zijn complementair. Jeroen de externe contacten, Jasper het interne proces. Alfa en bèta. Spreek je met Jasper dan krijg je voor je het weet een college logistiek aan je broek. “Heeft Jeroen dat niet verteld? Dan leg ik het wel even uit: in Vianen vindt de import plaats van de pallets. 1000 per dag (Van Duuren Districenters). Het meeste uit Duitsland, Frankrijk en Italië. Tot 2.00 uur ’s nachts komen ze binnen en ’s morgens om 6.00 uur zijn ze alweer op weg naar de eindbestemming ‘ergens in Nederland’. Met cargoscanners, volumescanners en foto’s wordt de lading gewogen. Algoritmes bepalen of de ladingen met één trailer of middels groupage naar een hub in Duitsland gaan. De binnenlandse zendingen distribueert Van Duuren zelf. In die twee tot zes uur gebeurt er ongelooflijk veel. Planners zijn de laatste schakel in de ketting. Vanaf vestiging Schiphol stuurt Van Duuren 120 trailers door heel Europa. Samen met internationale partners worden zo de goederen geleverd op de eindbestemming.” Dat internationale aspect proef je en hoor je door het hele bedrijf heen. Spaans, Italiaans, Russisch, Frans, alle talen van de wereld worden gebezigd. Het is vrijdagmorgen en dan komen er altijd een paar Spaanse chauffeurs op visite. “Die vinden het gewoon leuk om even een bakkie te drinken. Zorg ik voor koeken.” Hij is een Europeaan. Tweede huis in de Loire. “Fransen zijn geen makkelijke zakenlieden, Italianen, in tegenstelling tot wat wordt beweerd, zijn juist heel betrouwbaar. Duitsers punctueel en Scandinaviërs lijken het meest op ons. Kun je goed mee werken.” Over familiebedrijven in het buitenland. “In Italië zie je nog relatief veel kleine familiebedrijven. In Frankrijk zijn die bijna allemaal verdwenen en in Duitsland heb je juist veel hele grote familiebedrijven.” Het was voor Jasper al vroeg duidelijk dat hij hetzelfde werk wilde gaan doen als zijn vader. “Ook iemand die vooral strategisch-financieel dacht. “We zijn meer ondernemer dan trucker.” Het bedrijf groeit goed. De Power BI-tool maakt de grote hoeveelheid data inzichtelijk. Onlangs is gestart met Artificial Inteligence(Ai). Nog meer ICT dus. De kinderen Sven en Matthijs zijn ermee vergroeid. Van de andere kinderen staat nog niet vast of ze ambities hebben bij Van Duuren te gaan werken. Wie weet, de tijd zal het leren. De zaken zijn goed geregeld. Naast de transportbelangen is er nog een vastgoed poot. Wie wat ‘krijgt’ gaan we niet opschrijven, maar leidende gedachte is dat de opvolgers van Jasper en Jeroen als het eenmaal zover is vrij moeten kunnen ondernemen. Geen familie die op afstand de lopende zaken controleert. “Dat werkt niet. Feitelijk werk je dan in een beursgenoteerde cultuur. Dat willen we niet. Het moet een familiebedrijf blijven.”